Forside
Naturbilleder
Abstrakte
billeder
Fotos
af ophængning
Udstillinger
Profil
Anmeldelser
Kontakt
|
|
Tom Jørgensen
Redaktør af Kunstavisen
Anmeldelse i "101 Kunstnere"
Én af de mest markante brudflader i
kunsthistorien har været den naturalistisk figurative
kunst sat overfor den abstrakt non-figurative. Selvom
mange nutidskunstnere blander kortene og skaber værker,
der kombinerer begge udtryksmåder, er det stadig sådan,
at de fleste enten er det ene eller det andet.
For Tove Holm-Petersen forholder det sig anderledes. Hun
maler både naturalistisk og abstrakt, og, nu kommer det
bemærkelsesværdige, det føles ikke som to
væsensforskellige måder at skabe kunst på.
Det, der forbinder de to malemåder, giver kunstneren
selv svaret på: musik. Tove Holm-Petersen hører
simpelthen altid musik, mens hun maler.
Med det in mente kan vi prøve at se på de abstrakte
kompositioner. Brede, fejende penselstrøg. Voldsomme
kontraster mellem jordfarvede partier og stærkt oplyste
områder af lysende farve. Abrupte rytmeskift mellem
stille passager og dynamiske, zigzaggende skraveringer.
Ét af disse billeder har titlen "Michel Camilo". Det er
et mørkt billede med markante midnatsblå, rustrøde og
skovgrønne felter og er heftigt sortnet af hidsigt
krydsende linjer og streger. Michel Camilo er navnet på
en jazzpianist, og så falder tiøren pludseligt. Billedet
er en malerisk jazzimprovisation. Skabt på en spontan og
impulsiv måde med en ekspressiv rytme.
De abstrakte billeder er alle malet af Tove
Holm-Petersen med jazzmusik kørende ud i højttaleren.
|
|
De er alle ekspressive, spontane og dynamisk udført med
bogstaveligt talt store armbevægelser.
Anderledes forholder det sig med de figurative malerier.
her ser vi naturen og landskabet. Her ser vi blomsterne,
buskene og træerne og skyerne på himlen. Farverne er
generelt lysere, helhedsvirkningen mildere og
kompositionerne selv roligere og mere ordnede. Det
kommer ikke som en overraskelse, når vi hører, at Tove
Holm-Petersen spiller klassisk musik, mens hun maler
disse billeder. Jeg kan i hvert fald sagtens høre
Mozart, Carl Nielsen, Brahms eller Grieg for mit indre
øre.
Og så alligevel. I nogle af disse stille lærreder
oplever man partier med de samme dynamiske penselstrøg
som i de abstrakte billeder. Og i visse af de
non-figurative malerier føler man en overordnet plan, en
kompositionel enhed og helhedstænkning, der binder alt
sammen.
Med andre ord: det er ikke et spørgsmål om enten-eller.
Det er ikke to diametralt modsatte verdener, Tove
Holm-Petersen forbinder i sin kunst. Det er to
udtryksmåder, hvor begge har kimen i sin modpart
indbygget i sig. Som i en symfoni af Beethoven, hvor det
kan veksle mellem voldsomme episke passager og stille,
lyriske klange. De to udtryksmåder supplerer hinanden i
hendes kunst.
Det er derfor ikke overraskende, at Tove Holm-Petersen
er blevet optaget på mange censurerede udstillinger. Der
er en helhed, en komplet skala og indre sammenhæng i
hendes billedverden.
Tom Jørgensen
|